ゲーム理論A (アカウンティング・スクール ミクロ経済学Ⅱ)
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1.授業の内容 (Description)

 In this course, you will learn the basic ideas of (non-cooperative) Game Theory and how they can be used to understand economic, social, and political pehnomina. Emphases are on understanding the ideas behind the theory rather than their mathematical expression.   
 この科目では(非協力)ゲーム理論の基本的考え方と,それをどのように使って経済的・社会的・政治的現象を 理解するかを学ぶ。数学的表現よりは理論の背後にある考え方を理解することに重点を置く。


2.到達目標 (Objectives)
  1. Understand the basic consepts of Game Theory
  2. Understand how to use Game Theory for analysing and solving various economic or management problems
3.授業計画 (Topics)
  1. Introduction (はじめに)
  2. Building a Model of a Strategic Situation (戦略的状況のモデル化)
  3. Solving Strategic Form Games (戦略形ゲームを解く)
    1. Basic concepts(基本概念)
    2. n-player games(n人ゲーム)
    3. Mixed strategy(混合戦略)
  4. .Solving Extensive Form Games(展開形ゲームを解く)
    1. Perfect information(完全情報)
    2. Imperfect information(不完全情報)
  5. .Mid-term Exam(中間試験)
  6. .Games of Incomplete Information(不完備情報のゲーム)
    1. Basic concepts(基本概念)
    2. Signaling(シグナリング)
  7. .Repeated Games (繰り返しゲーム)
    1. Trigger strategy(トリガー戦略)
    2. Some applications(いくつかの応用例)
  8. .Evolutionary Game(進化ゲーム)
  9. Final Exam(期末試験)
使用教材 (Text)
Harrington, Jr. Joseph E. (2015) Games, Strategies, and Decision Making (2nd ed.), Worth Publishers.

参考書 (References)
Gibbons, R. (1992) GameTheory for Applied Economists, Princeton Univ. Press. (須田・福岡訳(1995)『経済学のためのゲーム理論入門』(創文社)
Gintis, Herbert (2009) Game TheoryEvolving, 2nd ed. Princeton University Press.
岡田章(2014)『ゲーム理論入門(新版)』有斐閣アルマ


5.成績評価の方法 (Grading)

The final grade will be based on midterm and final examinations, classroom participation, and homework assignments. (100-90: E, 89-80: A, 79-70: B, 69-60: C, 59-0: F) 中間試験と期末試験の平均点を基礎とし, 練習問題の提出状況や授業での応答などを加味して総合的に評価する(100-90: 秀, 89-80: 優, 79-70: 良, 69-60: 可, 59-0: 不可)

6.履修上の注意事項

The class will be conducted in English and Japanese.履修者の構成によっては授業で英語も使用する。

講義資料 (PP files, You need pasword to open the files.)